Sunday, December 18, 2011

Kembali lagi...~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..~
SubhanAllah..lame sungguh xupdate blog nie.da berhabuk sgt da nie *puhh...puhhh*
hmm..xde motip sebenarnya nie.saje nk usha blog sndiri..hehe*perasan*
tadi ada sahabat saya mengirim satu *boleh dikatakan teguran tuk kita semua*
sgt tertarik n tersentuh hati..
jadi,,xseronok la plak kalo x share ngn sape2 kan..
kata org ilmu akan berkurang bila tidak dikongsi tetapi akan bertambah dan terus bertambah bila dikongsi...
jadi,ape lg..haa...ni la ilmu yang diberikan oleh sahabat saya,Wan Roihanah
"Bacelh shbtku...xambik mse lme sgt pn...hiburan kte blh tgk b'jam2..apath lg sdikit ilmu ini..Mari kita m'cari pahala d dlm wdhuk..
Duhai shbt yg ku kasihi krn ALLAH..amalkn lah..

Tahukah teman-teman, salah satu syarat sah sembahyang ialah mengambil wudhuk. berikut adalah cara-cara mengambil wudhuk yang sempurna dengan wudhuk yang sempurna insyaallah kita akan mendapat kekhusyukan dalam sembahyang.

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku
ini".

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Mahsyar
dengan Arasy Mu".

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul
Mustaqqim".

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau
dan bukan tempat-tempat maksiat".

Penjelasannya:
1. Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah
2. Ahli syurga mukanya putih berseri-seri
3. Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan
4. Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri
5. Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala
6. Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll
7. Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali
8. Qada' dan Qadar kita di tangan Allah

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang
tersendiri.

Pernahkah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?.

Pernahkah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam ?.
Pernahkah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?
Bersyukurlah dan bertaubatlah selalu..share laa kpd rakan-rakan yang lain. Insya Allah dapat pahala berdakwah.

Wasallam."
semoga kalian dan saya selalu mengamalkannya.xsusah pun.kita jugak yang dapat pahala kalo amalkannya kan.ajarkan sekali kat adik2 atau sanak saudara.xrugi kalo kita berkongsi ilmu..sekian~

Saturday, October 1, 2011

hadith of the day .. =)

Dr Jabir r.a berkata bhw Rasulullah s.a.w bersabda yg b'maksud :"Sesungguhnya p'kara yg aku amat bimbang menimpa umatku ialah menurut hawa nafsu dan angan2 yg panjang,adapun menurut hawa nafsu itu akan menutup segala pintu kebenaran dan panjang angan2 akan menyebabkan lupa pd akhirat,adapun dunia ini sdg b'gerak p'gi,sdgkn akhirat pula sdg b'grk datang dgn pantas,setiap keduanya iaitu dunia dan akhirat itu mempunyai anak-anak.Ketahuilah mrk yg m'jd anak-anak dunia,sesungguhnya dunia adalah tempat beramal atau melakukan segala kerja,manakala hr akhirat adalah hr p'hitungan dan tiada amal."
-riwayat al-Bukhari...selamat beramal

Monday, September 5, 2011

dush....:*(


Jangan tengok blog saya !!!
please laaaaa.....malu kot orang dok terjah blog tapi blog....hmmm hampeh..
adoy...maap yaa semua..blog ana tgh didlm proses pembaikanpulih..
so,,blog agak hudush..gpown sekarang agak bzy ngan keje yang dibereskan lg...shory ya shume..
maluuuu nye ngan keadaan blog cani..



mohon ignored kay~wat sementara waktu je taw..jgn ignore teros ye~....see yahhh...bye,,

Monday, August 29, 2011

Lima pilihan mencari sahabat....nasihat al-Qamah

tazkirah...(eh,tazkirah ke??lantak la ape pn kihkih) nie dikasi oleh guru ana~en. Ahmad Ruzaini bin Ibrahim~tQ cikgu...
nasihat al-Qamah(salah seorg sahabat Rasulullah s.a.w.)

PERTAMA, Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

KEDUA, Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuan mu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada diri mu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

KETIGA, Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuan mu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

KEEMPAT, Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa diri mu, dia suka membantu dan meringankan mu serta menghiburkan mu.

KELIMA, Sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentingan mu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.

notakaki::Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, dan
dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

Renung2kan dan selamat beramal~

Saturday, August 27, 2011

Chat Room ???

~mood :: sengal ~
assalamualaikum shumer2..(j/b ::waalaikumussalam)
arghhhhhh......nantok !! tapi xley titon plak..haish..nk ckp setan yang hasut,,bebulan poshe nieh xde shetan ..nafsu tido ler 2..ganggu btol ler.pish!!!main jaoh2 ler..hari ni xmuleh titon pas subuh. ..
de keje yang perlu disettlekan ~ keje yg membuwatku hepy semacom~
hehehehe...mcm besooo law..entry saya senantiasa merapu..xpo eh.xdok sapo pon nk baco ni hah.saje tuk diari rutin harianku...bhehehe






pepagi bute ni tetibe je rajin yg amat nk nengok belog org...
so,,ana pn berbelogwalking ler..
drivethru punye drive...terjumpe la satu blog ni...eh2 silap~terjumpe la banyak blog..
dorang ade chat room....bleh teman2 dorg chat situ..
perasaan ingin ade jgk tu membuak2...ceh2 ayat xboleh membla la..:p
ana pon pe lg..
surve punye surve ade la jumpe link nye..senang je nk cari link nya..
cuma perlu sabow sikit la..





haaaaa....ape lg???da jumpe 2 post la kat belog...tapi........
de masalah la..link nama saya cam xleh nk link...eh???betol ke??
lantak ah...bukak je link 2 jadik "server not found"
ape dosa saya???knp xbleh buwat??waaaaaa!!!!!!!:'(
tapi xpe..sabar 2 kan separuh dari iman..
usaha tangga kejayaan...
chaiyok ana...
harap2 jadik la ye pas ni..doakan ana yep...:p



pesananpenaja::shory ler kat chat room sesape yang ana da hentam tuh..saya budak baru blaja...harap maap ye.kih3

Friday, August 26, 2011

du..........du.............duit !!!!!

Assalamualaikum sumer... (j/b:waalaikumussalam)
sape xnk duit ?? sila angkat kepala...
tipu btol la sape xnk duit kan...kali ni cite sal duit la....










semalam ana dapat duit...~~sebenonye sesaje nk gataw...kih3
xbanyak pon...sikit jer tapi syukur Alhamdulillah...
at least boley la beli keperluan yg x dilunaskan lg..
~keperluan raya ler ape lg...
bheheheheheehe
amboi....da xsabow nk raya ye....



syukur....usaha niaga kecik2,,dpt la jgk merasa hasilnya....





hasil???ana jual ape???
hehe...air sarang burung walit...
waduh2...nyusoh lor nk mencuci sarang nya...
mcm nk patah jerk pinggan ku...eh2 pingganggggg
sesape yang murah hati inginkan kesihatan luaran dan dalaman,,silalah tempah air sarang burung walit yep..
xmahal pown..
borong 8inggit
sebotol,2botol 10 inggit yep..
eh2222....mempromote le pulak..xpelah..
alang2 menyeluk perkasam..kihkihkih







nie bukan duit ana taw...ana xde mase la nk mengamek duit sendiri pas2 postkan..
hehe
td tgh tnya khbar untie yahoo...pas2 mntak izin amek pix duit sket..
toink...toink......toink...
tata....titi....tutu...tete....




Friday, August 5, 2011

Permulaan pose yang agak kelam kabut..:p

Ragam fair-me-liy ku di bulan ramadhan~kui3


...sebeno nye sesaje je nie gatal tgn nk update belog.da xde keje sgt.astro bermasalah teknikal plak~kalo Ok pn remotenye dikebas budak2 tecik..tgk kartun ntah pape.da la ulang bebanyak kali.xde cite lain agaknye nk tgk..c iskandar plak ngan cite binatang nye yang ngajuk bhsa melayu..memburokkan bhsa kbngsaan jerk..~..




yang tgh berfngsi hanyalah lappy n vcd player..
lappy pon bengap..adoyyyy.da xley cas ngan btOl.terpaksa lar sembunyikan lappy nie dari budak2.kalo x,,mmg nahas la dorg men game .. didi games laaa... girls go game la.memcm ler..


so skrg,,penghuni rumah hanya duk termenung dpn vcd player jerp..
~padan ler muke sorg2.ahahaha*nada agak jahat...astaghfirullah..


sejak semalam lg to' ku da mule menyibukkan dirinya menengok hindustan..
"ace pasang gk cite shanti O..to' nk tgk nie.."

bile dye da kuarkan nada 2,,harap maklum la sume.mmg to' xkan berganjak.bio pn cite 2 da 50 kali ulang.dye tgk xpuas2 gk.smpaikan smlam,chef yg xpernah masuk dapur~adikku c bob~tlong mummy ku masak..ayoyoiii,,,
sush gak bile laki first time masak.sume benda yang dibuat dgn gelabah..
"tina,,amek 2,,amek ni,,cpt tina..da nk hangus ni..pegang ni,,pegang tu"...uish...baik xpyh masuk dapur la kalo cmni.to' ku pula bile da duk dpn tv,,ajak masak pn xnk.
lg rela duk dpn tv tgk hndustan menari..mcm2 ragam ler..
ptg nnti ntah ape lg yang akan jd...wallahualam..arap2 sume'y berjalan ngan lancar.


~hari ni bapak ku n kaumnya masak di dapur..arap2 dapur 2 xmeletop la ye..kihkih

Wednesday, August 3, 2011

Tik Tok...Tik tok...yea!!! ramadhan dtg lagi !!

wahh,,dari tajuknya pun da taw semangatnya sy..:p
eye la..sape yang xsuke smbut ramadhan kan..saat yang paling menyeronokkan 'sahur,,bukak pOse,,terawih,bazar ramadhan n manyak lg la..hikhik


1st Day,,agak penat..si adik sy yg baru nk blaja pOse 2 smpai nanes2..xtahan lapar,,padahal dye bknnya kecik lg..ntah,,agak manja kowt..biOr je la dye 2..


hari nie da hari ke3..kejap je kan...xlame lg da RAYERRR....lg la syok..da la taOn ni pOse n rayer kat umah..taOn lps je pOse kt matrik..uihh,,serik ar..xbesh pn.

tp syukur la,sekurang2nya sy diberi kesempatan utk berpuasa...kui3

p/s : happy fasting tO all

Damn Domn Dumn

Ayoyoiii...cane la bole lupe paswrd belog..ish3,,da nyanyuk agaknya sy:p
ntah cane la semalam tbe2 teringin sgt nk updte belog..huh...berpeluh2 sy dibuatnya..ape la paswrd yng aku letak dulu....
Last2,alhamdulillah dpt gk bukak belog yang da lame x bernyawa nih..kui3
sebelum ni bukannya malas nk update cume.............
ntah la....bukan'y bzy...
n bukan jgk rajin.....xteringin pun nk bukak,,gpown bknnya ade yang nk baca belog sy yang mmg de pape neh..haha
~mOOd : happy semacm jerk bile dpt bukak belogku yang tercinta lagi tersayang ... kuang3

Saturday, April 23, 2011

Da abez matrik !!! lastly,,fuhh..dengan penat lelah berjaya juga abezkan.ingatkan separuh jalan jek.syukur Alhamdulillah aku diberi peluang ke2 untuk menebus kesilapan aku yg lampau.anyways thanks for kengkawan yg bantu aku dlm mengharungi hidup 'matrik' yg agak sukar sebenarnya.my 'kingkong' group,,dak2 F3P2 n kawan2 yg lain.banyak pengalaman yg tak pernah terjangka aku lalui di matrik yg mengajar aku erti 'sahabat','kawan','musuh',n manyak lg.pe2 pun kte tunggu result final nanti ye.semoga aku dan kawan2 dpt result yg paling gempak!!!`Amin ~~

Saturday, February 19, 2011